آیت ا...شهید مرتضی مطهری و آیت ا...حاج شیخ غلامرضا یزدی (فقیه خراسانی)

میرزا محمد کاظمینی

در سال 1323ه. ش مرحوم حاج شیخ غلامرضایزدی (فقیه خراسانی) از سفر حج و کربلا به قم می آیند، به اصرار آیات ثلاث: سید صدرالدین صدر، سید محمد تقی خوانساری و سید محمد حجت کوه کمره ای مدتی را در قم اقامت نمودند و تدریس دروس تفسیر و اخلاق را در حوزة علمیة قم شروع کردند.

در همین حین آیات عظام: مرتضی مطهری و حسینعلی منتظری که در دوران طلبگی همدرس بودند و در جلسات دروس مراجع شرکت می کردند، به مرحوم حاج شیخ غلامرضا مراجعه و اصرار می نمایند تا ایشان دروسی را به طور خصوصی برای آنان ارائه دهند .استاد مطهری می فرمایند: «من از آیت ا... بروجردی درخواست کردم فردی را جهت تدریس عرفان و سیر و سلوک معرفی کنند و آیت ا... بروجردی فرمودند: حاج شیخ غلامرضا یزدی را در یابید .» با این توصیه مرحوم آیت ا... بروجردی و اصرار استاد مطهری سرانجام حاج شیخ روزها در ساعاتی مشخص، در حجره استاد مطهری حــضور می یابند و به استاد مــطهری و آیت ا... منتظری درسهایی را می گویند که به علت طولانی شدن سفر حاج شیخ و مراجعات مکرر مردم یزد مبنی بر بازگشت حاج شیخ به یزد ، ایشان پس ار دو ماه توقف در قم، به یزد باز می گردند و کلاسها تمام می شود.

استاد مطهری بارها از درسهای کوتاه اما اثر گزار حاج شیخ تمجید و از ایشان به عنوان الگوی روحانیت نام می برد.

لازم به ذکر است که در زمان توقف حاج شیخ در قم فرزند فاضل و ارشد ایشان، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد فقیه خراسانی، چشم از جهان فرو بست و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

استاد مطهری در خصوص احوالات حاج شیخ در لحظة خاکسپاری فرزندشان چنین می گویند :

« وقتی پسرشان را دفن کردند هنگامی که می خواستند بروند کمی اشک در چشمانشان پیدا شد ، سرشان را بالا گرفتند و گفتند :

ای اشک چرا می آیی، مگر طوری شده ؟! »


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا